PIRKON  JA  KARIN  SUUNNITTELEMIA  MATKOJA

 

Seuraavilla sivuilla on luettelo paikkakunnista, joilla olemme suunnitelleet käyvämme. Matkakokonaisuudet ovat vain suuntaa antavia, ja ne muuttuvat tilanteiden mukana, ja paikkakuntiinkin tulee varmasti muutoksia. Luettelo on tehty alun perin vain omaan käyttöömme, ja muiden ei tarvitse välittää ainakaan tähtimerkinnöistä, jotka tarkoittavat nuppineuloja, joilla olen merkinnyt huoneeni seinällä olevaan maailmankarttaan paikkakunnat, joilla olemme käyneet ja jotka on mainittu kartassa. Eurooppa alkaa olla jo aika täynnä, mutta muualla on hyvää tilaa.

 

Seuraavassa ensimmäiset luvut tarkoittavat tulossa olevia pisteitä ja sulkeissa olevat tämänhetkisiä pistemääriämme sekä kyseisen luokan kokonaispistemääriä. ”MAAT” määräytyvät oman pistejärjestelmäni perusteella, jonka mukaan niitä on maailmassa 250.

TCC = Travellers' Century Club; MTP = Most Traveled People; WHS = World Heritage Site (Unescon maailmanperintökohde); TBT = The Best Travelled                                                                                                           

suunnitteilla 12 uutta ITSENÄISTÄ MAATA (tällä hetkellä 144/196)       

        ”                25 uutta MAATA (tällä hetkellä 168/250)    

        ”                34 uutta TCC-pistettä (tällä hetkellä 200/325)                             

        ”             105 uutta MTP-pistettä (tällä hetkellä 389/875)

        ”               47 uutta WHS-pistettä (tällä hetkellä 290/1073)

        ”             138 uutta karttaneulaa* (tällä hetkellä 528)

        ”             134 uutta TBT-pistettä (x) (tällä hetkellä 4761281)

                                                                                                                        

GRÖNLANTI - Ilulissat*, Nuuk* (2)                                                                                                                                                                                                                                            

MANSAARI: Douglas* (1)

Pohjois-Irlanti: Belfast* (2)

Skotlanti - Aberdeen*; Inverness* (3)

Englanti - Plymouth*, Southampton*, Norwich* (1)

Irlanti - Cork*, Galway*, Monaghan (3)

 

Ruotsi - Visby, Växjö, Karlskrona*

Hollanti - Groningen*, Leeuwarden, Maastricht (3)

Belgia - Leuven, Tournai

Saksa - Kiel*, Lübeck, Hannover, Goslar, Hildesheim, Kassel, Speyer

 

Espanja - Asturias: Oviedo*; Castilla y Leon: Leon, Valladolid*, Avila, Salamanca, Segovia, Burgos; Extremadura: Merida, Caceres, Guadalupe, Badajoz*; Galicia: Lugo, A Coruna*, Vigo*, Santiago de Compostela; La Rioja: Logrono; Cadiz*, Alcala de Henares, Aranjuez, Melilla* (7)

 

Italia - Lampedusa*, Livorno, La Spezia, Portovenere, Rapallo, Portofino

 

Kroatia - Trogir, Sibenik, Hvar*, Vis*, Korcula*, Mljet*

Montenegro - Kotor



Venäjä - Karjala: Petroskoi* (1)

 

Venäjä - Mari El: Joškar-Ola*; Mordovia: Saransk*; Penza*; Rjazan*; Kirov*; Perm*; Udmurtia: Iževsk*; Baškortostan: Ufa*; Orenburg*; Tšeljabinsk*; Kurgan*; Tjumen*; Sverdlovsk: Jekaterinburg (13)

 

Venäjä - Voronež*; Belgorod; Lipetsk*; Tambov*; Stavropol*; Rostov: Rostov-na-Donu*; Krasnodar*: Sotši*; Adigeya: Maikop*; Kalmukia: Elista* (9)

 

Venäjä - Abhasia: Suhumi*; Kabardi-Balkaria: Naltsik; Pohjois-Ossetia & Alania: Vladikavkaz;
Ingusia: Nazran; Tsetsenia: Groznyi* (5)

 

BENIN - Cotonou*, Grand Popo (1)

TOGO - Lome* (1)

GHANA - Accra* (1)

 

ETIOPIA - Addis Abeba*, Gondar, Simien, Aksum, Lalibela (3)

DJIBOUTI - Djibouti* (1)

ERITREA - Asmara* (1)

SUDAN - Khartum* (1)

 

SAUDI-ARABIA: Riad*, Jedda*, Taif (2)

 

BHUTAN - Thimpu* (1)

Intia - Sikkim: Gangtok*; Darjeeling* (2)

 

Kiina - Tiibet: Lhasa*; Qinghai: Golmud*, Xining*; Gansu: Lanzhou* (4)

 

Kiina - Chongqing*; Guangxi: Guilin*, Yangshuo; Guangdong: Guangzhou*; Anhui: Nanjing*; Hubei: Wuhan*, Yichang*; Hunan: Changsha*; Jiangxi: Nanchang*; Zhejiang: Hangzhou*; Shandong: Jinan* (10)

 

Thaimaa - Phuket*, Krabi, Satun, Pattaya, Ayutthaya (4)

Malesia - Langkawi*, George Town* (2)

Vietnam - Hanoi*, Ha Long, Hoi An, Trang An, My Son, Hue*, Da Nang* (4)

Kambodsha - Phnom Penh* (1)

Laos - Vientiane* (1)

 

Yhdysvallat -Wyoming: Yellowstone*; Utah: Salt Lake City*; Colorado: Denver*; Tennessee: Nashville*, Memphis*; Arkansas: West Memphis*; Mississippi: Holly Springs*; Minnesota: Minneapolis*; Indiana: Indianapolis*; Ohio: Cincinnati*; Kentucky: Covington*; Delaware: Wilmington*; New Jersey: Newark*, Trenton*, Atlantic City*; Connecticut: New Haven*; Rhode Island: Providence*; Vermont: Montpelier*; New Hampshire: Concord*; Maine: Portland* (20)

Kanada -Alberta: Calgary*; Saskatchewan: Regina*; Manitoba: Winnipeg* (4)

 

TURKS ja CAICOS - Grand Turk: Cockburn Town* (1)

ARUBA - Oranjestad* (1)

Curacao - Willemstad

BONAIRE - Kralendjik* (1)

SABA - The Bottom* (1)

ST. EUSTATIUS - Oranjestad* (1)

ST. BARTHELEMY - Gustavia* (1)

Antigua ja Barbuda - Barbuda* (1)

St. Kitts ja Nevis - Nevis* (1)

MONTSERRAT- Plymouth* (1)

Venezuela - Isla de Margarita* (1)

Trinidad ja Tobago - Tobago* (1)

GUYANA - Georgetown* (1)

SURINAME - Paramaribo* (1)   

RANSKAN GUYANA - Cayenne* (1)

Ecuador - Guayaquil*, Galapagossaaret* (2)

 

Australia - Länsi-Australia: Perth*; Pohjoisterritorio: Uluru*; Etelä-Australia: Adelaide*;

Tasmania: Hobart* (4)

Uusi-Seelanti - Dunedin*, Invercargill* (1)

UUSI-KALEDONIA- Noumea* (1)

VANUATU - Vila* (1)

ChilePääsiäissaari* (1)

Yhdysvallat - Havaiji: Kauai*, Maui*

 

ETELÄMANNER* (1)

Argentiina - Tierra del Fuego: Ushuaia* (1)

Chile - Kap Horn* (1)

FALKLANDINSAARET - Stanley* (1)

 

 

MATKASUUNNITELMIA

Matkasuunnitelmia on meillä aina monta -
siltikään ei toteutus ole toivotonta.
Vuosia jos vielä saamme toimintaamme jatkaa,
ehtisimme tehdä monta kiinnostavaa matkaa.

Ruotsista kun läänejäkin puuttuu vielä kaksi,
Kronobergin Växjö korjaa luvun sopivaksi.
Karlskronassa satama on eteläistä rantaa:
Blekinge näin täydennyksen luettelolle antaa.

Jäätä riittää sulamaankin vielä Grönlannissa -
käydä voisi Nuukissa tai Ilulissatissa.
Färsaarille pitää löytää jonkinlainen tie:
risteily vai lento meidät Torshavniinkin vie?

Saaria kun Skotlannissa riittää rannikolla,
Orkney sekä Shetland saavat reitillämme olla.
Britannian pohjoisosaa Dundee edustaisi;
Aberdeenin, Invernessin silloin mukaan saisi.

Newcastlella sijainti on Koillis-Englannissa;
itäosaa saisi nähdä sitten Norwichissa.
Southampton kun varustelee laivat satamissa,
lounaassa taas voisi käydä vaikka Plymouthissa.

Mansaarella asustelee hännätönkin kissa:
sellainenhan voisi tulla vastaan Douglasissa.
Ristilippu liehuu tänään Pohjois-Irlannissa;
koittanut on rauhallinen aika Belfastissa.

Irlannissa Monaghan vain odottelee meitä
hyödyntämään vihreämmän saaren rautateitä.
Länsirannan Galway katsoo kauas Atlantille -
etelässä Cork taas Pyhän Yrjön kanaalille.

Hollantikin houkuttelee maahan turisteja:
Leeuwarden, Groningen ja Maastricht kaupunkeja.
Belgiassa terrorismi saa nyt jalansijaa;
Leuven, Tournai kiinnostaakin voivat matkailijaa.

Saksassa ei puutu yhtään osavaltioista -
täydennystä haettava on vielä keskustoista.
Lyypekillä tunnettu on vanhakaupunkinsa,
Hannoverilla taas oma Herrenhauseninsa.

Unesco kun turisteille kohteitansa säästää,
Hildesheimiin, Goslariin ja Kasseliin se päästää.
Speyeristä löytyy vielä hieno katedraali,
Kielissä kun kanava on matkailijan maali.

Itävallan täydentää nyt voisi kolmiolla:
Neusiedlersee, Semmering ja Wachau Unescolla.
Eivät osavaltiotkaan tunnu vaikealta:
tässä ovat Burgenland ja Ala-Itävalta.

Baleaarit aloitamme ensin Menorcalla;
Formentera täydentänee viikon Ibizalla.
Costa Blancaan meidät johtaa lento taikka laiva -
toisen viikon ohjelmassa suurempi on vaiva.

Albirista Benidormiin on vain lyhyt matka;
emmehän me Alicanteen aina heti jatka.
Elche palmuistutukset saisi meille näyttää -
Cartagena odotukset ehkä voisi täyttää.

Maakuntia vielä kuusi Espanjasta puuttuu -
matkareitin suunnitelma moneen kertaan muuttuu.
Unescolla kohteita on mantereella monta:
historian kavalkadi lähes loputonta.

Perintöjen perään pitää mennä Avilaan,
Salamancaan, Segoviaan sekä Meridaan,
Caceresiin, Oviedoon, Lugoon, Coruñaan,
Guadalupeen, Santiago de Compostelaan.

Komea on katedraali nyt myös Burgosilla -
hallinnossa asemansa Valladolidilla.
Cadizista etelässä pääsee Atlantille;
lännessä taas Vigo näyttää tietä lähteville.

Käydä pitää Murciassa ja Galiciassa,
Kastilia-Leonissa sekä La Riojassa,
Asturiasissa sekä Extremadurassa,
Melillankin enklaavissa jopa Afrikassa.

Italian Cinque Terre rannikkoa peittää;
Unescokin kävijälle yhden pisteen heittää.
Liguria turistilla nyt on tähtäimessä:
Livornossa, Rapallossa, Portoveneressä.

Lampedusa pakolaisten etappina toimii;
vartiosto merestäkin joskus uhrit poimii.
Afrikka on Sisiliaa lähempänä siellä -
ihmissalakuljettajat joukkotuhon tiellä.

Tuntematon pääkaupunki yksi Euroopassa:
Sarajevo Bosnia ja Hertsegovinassa.
Banja Lukan valtaan koko serbipuoli luottaa;
kahtiajako edelleenkin maalle huolta tuottaa.

Istriakin odottelee meitä Kroatiassa -
niemimaa on ennen ollut toisten hallinnassa.
Rijekakin satamana aina koettaa olla;
Plitvicessä putousten puisto Unescolla.

Adrianmeri kutsuu meidät tutustumaan saariin:
Splitin kautta Mljetiin, Visiin, Korculaan ja Hvariin.
Montenegron Kotoriiin kun saapuu risteilymme,
Kroatiaankaan tuskin vielä silloin kyllästymme.

Kymmeniä oblasteja Venäjältä saisi,
itäsuuntaan pitemmälle jos vain matkustaisi.
Euroopassa, Aasiassa pinta-alaa riittää -
tasavallat, piirikunnat luetteloon voi liittää.

Naapurista uuden pisteen saa jo Karjalalta:
rajan takaa avautuu iso tasavalta.
Kahdeksan on alueita Volgan risteilyllä
Nizhni Novgorodista nyt Astrahaniin kyllä.

Tshuvashian Tsheboksaryyn mennään joutuisasti,
Tatarstanin Kazanista ohi nopeasti.
Uljanovskin kautta matka jatkuu heti Samaraan,
Saratovin sekä Volgogradin kovaan kamaraan.

Sukukielten puhujia Mari Elin mailla -
Saranskissa voidaan elää mordvalaisten lailla.
Udmurtia johdattaisi meidät Izhevskiin;
Ufassa voi tutustua Bashkortostaniin .

Sotshista on mieleen jäänyt mitalien muisto;
Rostovissa Mustaanmereen suuntaa Donin suisto.
Buddhalainen Kalmukia antaa katsottavaa;
Jekaterinburg taas meille Siperian avaa.

Mennä voisi Rjazaniin ja Penzaan, Tamboviin,
Belgorodin, Voronezhin kautta Lipetskiin,
Adigeyaan Kaukasiaa kohti Maikopiin,
Tsheljabinskiin, Kurganiin ja vielä Tjumeniin.

Perm ja Kirov edustavat maata pohjoisempaa -
etelä taas Krasnodariin, Orenburgiin tempaa.
Pitäisikö lentämistä Venäjällä varoa,
ylittää jos tarvitse ei Siperian aroa?

Kuwait yhä enemmän vain turistilta vaatii,
kun se ihan omiakin sääntöjänsä laatii.
Emiraatit eivät poistu kehityksen teiltä;
vielä neljä sheikkikuntaa käynnin tahtoo meiltä.

Valtioita meille riittää Keski-Aasiassa;
Uzbekistan toiset voittaa kohdetarjonnassa:
kuuluisimmat Samarkandissa ja Buharassa -
silti Tashkent pääkaupungin johtoasemassa.

Turkmenistan tiukassa kun pysyy komennossa,
Tadzhikistan sinnitellä koettaa vuoristossa.
Ashgabat voi kilvoitella arkkitehtuurilla,
Dushanbe taas näkymillä vaatimattomilla.

Bhutan uskoo olevansa onnellinen maa;
Thimpu sitä kaupungissa tänään todistaa.
Sikkim on taas nykyään vain osa Intiaa -
Gangtokissa Darjeelingin teetä juoda saa.

Tiibetiin ei kaikkialta mennäkään nyt voi:
Kiina sitä voimakeinoin yhä hallinnoi.
Korkealla vuoristossa kulkee rautatie;
silti Lhasaan nopeammin lentokone vie.

Jangtse-joella risteillä voi Chongqingiinkin asti,
Kolmen rotkon padolle kun kuljetetaan lasti.
Eteläiseen Kiinaan toinen risteily vie toki:
kohteina nyt ovat siellä Guilin ja Li-joki.

Kaupunkien asukkaat on koottu miljoonista;
Guangdongin Guangzhou on yksi suurimmista.
Maakuntia matkan varteen osuu aika monta:
Anhui, Hubei, Hunan, Jiangxi listaa loputonta.

Emme ole käyneet edes Pohjois-Vietnamissa -
sodan varjo Hanoissa on vielä luettavissa.
Halong Bay kun tarjota voi oman saaristonsa,
Hue ja Hoi An historiaa sekä rannikkonsa.

Laosissa ja Kambodshassa käyty on jo kerran:
toista matkaa tarvitsemme pääkaupungin verran.
Vientianeen vähitellen nykyaika koittaa;
Phnom Penhissä kehitys voi lopultakin voittaa.

Thaimaassahan hiekkarantaa jokainen voi käyttää -
Krabi sekä Phuket saavat mallia nyt näyttää.
Ayutthaya perintöään turisteille jakaa;
Pattayakin lomanviettotunnelmansa takaa.

Malesia saisi vielä jatkaa rantalomaa -
Langkawi ja Pulau Pinang saaristoa omaa.
Kedah sekä Pinang ovat osavaltioita -
George Town yksi Unesconkin kohdetoimijoita.

Australia vaatii meiltä käynnin kolmannenkin:
Uluru tai Ayer's Rock nyt täydentäisi senkin.
Lännessä on Perth ja sitten Adelaide etelässä -
Tasmanian Hobartissa käydään kääntymässä.

Kohde Uuden-Seelannin on eteläinen saari -
tavoitteena etäisempi leveysasteen kaari.
Dunedin ja Invercargill äärimmäistä kärkeä:
sitä kautta ennätyksen helposti voi särkeä,

Vanuatu on nyt ihan itsenäinen maa:
Britannia pääkaupunki Vilan tunnustaa.
Ranska kun taas määrää Uutta-Kaledoniaa,
Noumea ei riippumaton vielä olla saa.

Pääsiäisen saari uhmaa Tyyntä valtamerta;
patsaat täytyy katsomassa käydä joku kerta.
Rapa Nuista mantereelle matka kauan kestää -
etäisyys näin useasti vierailutkin estää.

Kiertomatka odottaa nyt meitä Marokossa -
säästöhinta tekee hyvää kunkin kukkarossa.
Nähtävyydet huomattu on hyvin Unescossa,
kahdeksan kun kohdetta on sillä luettelossa.

Casablanca-elokuvan aika moni muistaa -
Rabatissa pääkaupungin viranhoito luistaa.
Volubilis antiikista näyttää raunioita;
Fes ja Meknes kuninkaiden ajan medinoita.

Ebola on rauhoittunut Länsi-Afrikassa:
siihen suuntaan ovatkin taas matkat alkamassa.
Benin, Togo sekä Ghana naapureita ovat -
odotukset turismista voivat olla kovat.

Beninissä Villa Karon kulttuuria meille -
Grand Poposta matka jatkuu Cotonounkin teille.
Lomé sekä Accra on myös rantaan rakennettu;
satamat on laajaan lahteen heti perustettu.

Historia esittäytyy Etiopiassa:
vierailtava ainakin on Addis Abebassa.
Lalibelan rakennelmat käydään katsomassa -
Unescolla useatkin kohteet valvonnassa.

Djiboutiinkin helppo lienee matkailijan päästä;
Eritrea kontrollissa vaivojaan ei säästä.
Turistilla esteitä on tiellä Sudanissa:
vapaasti kun kuvatakaan ei saa Khartumissa.

Uganda ei täysin ole ongelmista vapaa;
gorilloja vuoristossa varmastikin tapaa.
Pääkaupunki Entebbestä Kampalaan kun siirtyi,
tulevaisuusnäkymiä kehitykseen piirtyi.

Ruandakin on kehittänyt matkailua hyvin;
selvitetty nyt jo lienee eripura syvin.
Kannattaako Bujumburaan mennä Kigalista?
- Burundissa kerrotaan taas levottomuuksista.

Karibian alueelta saaret eivät lopu -
mainiosti siellä näyttää säilyvän myös sopu.
Turks ja Caicos risteilyiltä kävijöitä kerää;
Montserrat ei tulivuorenpurkauksesta herää.

Hollanti vain Antilleista kiinni tahtoo pitää;
Aruballa Itsenäisyyshaaveitakin itää.
Bonaire ei aiheuta minkäänlaista huolta;
Eustatius ja Saba ovat meren toista puolta.

Barthélemyn saari onkin Ranskan omaisuutta;
Tobago taas merkitse ei meille maata uutta.
Barbuda ja Nevis samoin kakkosasemassa -
kiinnostuksen herättävät silti matkaajassa.

Kanadassa provinsseja käyty vasta kaksi:
siitä pitää panna vielä paljon paremmaksi.
Winnipeg ja Calgarykin jääkiekosta tutut -
Albertan ja Manitoban maakuntien jutut.

Reginassa Saskatchewan alueensa rajaa,
Vancouver kun Whistleristä Victoriaan ajaa.
Lounaiskulma Brittiläisen Kolumbian antaa;
Alaskaankin täytyy jatkaa Tyynenmeren rantaa.

Lukuisista Yhdysvaltain osavaltioista
olemme nyt käyneet vasta seitsemässätoista.
Luoteisnurkan Seattlesta Washingtoniin saa;
Salt Lake Cityn Utahista saattaa valloittaa.

Coloradon vuoristossa pääsee Denveriin -
Yellowstone kai opastaisi meidät Wyomingiin.
Cincinnatin Ohiosta mennään Kentuckyyn,
Indianaan itse Indianapolisiin.

Oregon kun Mainen tavoin veisi Portlandiin,
Tennessee taas johdattaisi meidät Memphisiin,
Arkansaskin suuren joen rantakaupunkiin,
Mississippi Minnesotan Minneapolisiin.

New Hampshirestä pääsisimme heti Vermontiin;
vaihto veisi Delawareen sekä New Jerseyyn,
sitä kautta Atlanticin viihdekaupunkiin,
Rhode Islandiin sekä vielä Connecticutiin.

Eteläinen Amerikka pohjoisesta vajaa:
Guyanan sekä Surinamen reitille se ajaa.
Hollanti ja Britannia vapauden suoneet -
itsenäiset valtiot siis sillä tavoin luoneet.

Taas on Georgetown pääkaupunki vallan keskiössä;
Paramaribossa ollaan kiinni perinnössä.
Ja kun Ranskan Guyanankin vierailtua saa,
maanosasta käytynä jokainen on maa.

Ecuador esittelee huippuluokan kohteen -
Guayaquilin kautta pääsee näkemään sen hohteen.
Erikoinen eläimistö Galapagosilla:
suojeluun on velvollisuus sinne tulevilla.

Chile jakaa Argentiinan kanssa Tulimaata;
Kap Hornista helposti ei purjehtia saata.
Falklandilla edelleen on brittiläinen valta,
sodallakin saavutettu Malvinasin alta.

Ushuaia matkailijan etelään kun johtaa,
Antarktiksen alueella pingviinit hän kohtaa.
Maanosista kuudes voisi olla matkan pää -
monelta se kokonaankin kokematta jää.